Les Publicacions de Patrimoni - PEU

Les publicacions de Patrimoni-PEU s'articulen al voltant de tres eixos principals: la definició i actualització del concepte de patrimoni cultural, la seua socialització (educació patrimonial i interpretació del patrimoni) i la cerca de xarxes i models d'intercanvi i generació de coneixement, pràctica i experiència al voltant del patrimoni (les comunitats patrimonials).

Memòria Viva

Memória Viva es la revista anual de Patrimoni-PEU i s'estructura en tres parts ben diferenciades: projectes i experiències dels Grups Locals (Comunitats Patrimonials), invitacions i col·laboracions d'especialistes que participen en les nostres jornades i activitats i, finalment, autors i autores que presenten les seues propostes a la convocatòria anual d'articles.

Consulta Memòria Viva PDF

memoria viva11 val memoria viva10 val memoria viva09 val
Vore MV11 en Isuu
Descarrega MV11
Vore MV10 en Isuu
Descarrega MV10
Vore MV09 en Isuu
Descarrega MV09

















Números Anteriors

Memòria Viva 08. Vore Mv08 en ISUU. Descàrrega PDF

Memòria Viva 07. Vore Mv07 en ISUU. Descàrrega PDF

Memòria Viva 06. Vore Mv06 en ISUU. Descàrrega PDF

Memòria Viva 05. Vore Mv05 en ISUU. Descàrrega PDF

Memòria Viva 04. Vore Mv04 en ISUU. Descàrrega PDF

Memòria Viva 03. Vore Mv03 en ISUU. Descàrrega PDF

Memòria Viva 02. Vore Mv02 en ISUU. Descàrrega PDF

Memòria Viva 01. Vore Mv01 en ISUU. Descàrrega PDF

mv05-07. La catalogació de la festa de Sant Antoni

Escrit per Comissió de patrimoni de Vilanova d’Alcolea on . Posted in Memòria Viva

440 fotovilanova 01 

Foto: “Matxà 2013”

La inquietud d’alguns veïns i veïnes de Vilanova d’Alcolea, juntament amb la necessitat de preservar la nostra memòria històrica, de recuperar-la i posar-la en valor, van fer que iniciàrem el 14 d’abril de  2012 el Curs de Catalogació del Patrimoni Cultural Local, una acció formativa inclosa dins el projecte Patrimoni del Programa d’Extensió Universitària (PEU) de la Universitat Jaume I.

La finalitat del curs era assolir tot un ventall de coneixements per aplicar-los a la catalogació com a eina de coneixement, de protecció, de recuperació, de difusió i de revaloració del folgat i, a la vegada, desconegut patrimoni cultural local.

Una vegada va finalitzar el curs, vam constituir la Comissió del Patrimoni, formada per 7 dels 8 alumnes del curs. La Comissió  va decidir iniciar un projecte d’investigació d’una part del patrimoni local de Vilanova d’Alcolea, la Festivitat de Sant Antoni.

Sant Antoni és l’esdeveniment festiu de referència a Vilanova d’Alcolea, el més arrelat a la gent, el que inclou més elements. També és el més interessant i controvertit i per tant, tot un repte per la Comissió.

A causa d'aquesta complexitat, es va creure necessari sol•licitar la tutoria del procés de catalogació del patrimoni vilanoví, que va ser assumida pels tècnics coordinadors del projecte Patrimoni del SASC.  
 
Catalogació de la Festa de Sant Antoni
 
La primera tasca realitzada per la Comissió va ser  la de fragmentar la festa de Sant Antoni en diferents parts per  facilitar el seu estudi. Així doncs, es va dividir en 5 apartats clarament diferenciats:
1.    Patrimoni oral
2.    Patrimoni fotogràfic i audiovisual
3.    Patrimoni etnogràfic
4.    Patrimoni gastronòmic
5.    Recerca bibliogràfica

1. Patrimoni  oral

Per dur a bon terme aquest treball, es va preparar i consensuar un model d’entrevista sobre els diferents i més notoris aspectes de la festa. Aquest va passar de les 25 preguntes previstes inicialment a unes 40. L’entrevista es complementa amb la fitxa de catalogació del Patrimoni Oral.
 
Les preguntes es van classificar en grups seqüencials respecte als diferents esdeveniments de la festa de la manera que segueix:
 
•        La recollida, transport i disposició de les argelagues
•        Els sectors de la festa -majorals- (rotació dels carrers)
•        La Foguera dels Majorals
•        Els vestits dels animals (els tapets i els cabestres)
•        La matxà (coneguda com la Volta o la processó del Sant)
•        El tropell (la cursa de cavalls sense muntura)
•        La coqueta
•        Convits a casa dels Majorals
•        Les corregudes
•        El canvi de vares
•        La tradició oral
•    
Es van realitzar 16 entrevistes a vilanovins i vilanovines. Entre entrevistats, entrevistadors i col•laboradors van participar unes 50 persones d’entre 20 i 98 anys. La importància i la lògica de realitzar en primer terme les entrevistes, es va posar de manifest, malauradament, amb la desaparició d’un dels entrevistats, Emilio Tena, al que junt amb els altres entrevistats i col•laboradors els agraïm la seua aportació.
 
Com a tast de la recollida que vam fer en aquest apartat, volem relatar-vos una tradició totalment perduda i recordada únicament per transmissió oral. Es tracta de la tradició del “cerdet”:

“Els majorals compraven cada any una cria de porc, el “cerdet”, que tenia llibertat total per anar pel poble i menjava on li donaven; el dia de la festa, ja gran, els majorals el rifaven per treure diners.”
 D’aquesta tradició venen les dites vilanovines següents:

“Voltes més que el porcell de Sant Antoni”
                        
“Eixa no està mai a casa. Sembla el porquet de Sant Antoni” (dita, utilitzada antigament per a referir-se a aquelles dones que estaven sempre fora de casa)

440 fotovilanova 02

Foto: “Canvi de vares (1954)”

440 fotovilanova 03

Foto “La Coqueta. Carrer D'Amunt (1986)”

Després de la feina de filtració i cohesió de les preguntes, actualment i dividits en tres grups de treball de dues persones cadascun, estem unificant les diferents respostes, convertint-les en una sola, comuna i global.

Creiem que una bona conclusió i un clar consens en aquest apartat, assegurarà, en bona part,  resultats positius en el procés de Catalogació de la Festa de Sant Antoni. Per tant, sense presses i amb el màxim rigor hem encetat aquest objectiu.

2. Patrimoni fotogràfic i audiovisual

Tenim aprovada la fitxa de Catalogació del Patrimoni fotogràfic i també hem començat la recerca de material.
 
En aquest apartat, comptem amb la col•laboració de:
●    Carmen Segarra Sidro, filla i col•laboradora de Carmen Sidro Muñoz, de Cabanes. Es tracta de la fotògrafa de referència dels anys cinquanta i fins als setanta dels pobles de la Plana de l’Arc, entre els que es troba Vilanova d’Alcolea. Li agraïm la seva bona predisposició en aquesta recerca d’un patrimoni vilanoví  que s’escolava i que la càmera de la seua mare va captar.
●    L’Ajuntament del poble i l’Associació Cultural “Foc i Tropell”, els quals han posat a la nostra disposició tot el fons fotogràfic que tenen actualment.
●    Ramon  Córdoba, veí i col•laborador de la Comissió; ens facilitarà totes les gravacions en vídeo que té de la festa des de l’any 1990, més d’una hora per any. També té previst realitzar per a la Comissió un vídeo de 10/12 minuts amb els moments més interessants al seu parer.
●    Altres veïns i veïnes, que a títol individual, també s’han compromès a aportar una selecció de les seues millors fotografies.
●    Un membre de la comissió, aportarà una còpia i el cartell del curtmetratge “SANT ANTONI. Solstici d’hivern”  que es va realitzar sobre un text de Carles Borràs.
●    A banda, també disposem de fotografies i vídeos, que els membres de la pròpia Comissió ha realitzat durant la festa de 2013.

3. Patrimoni etnogràfic

Aquest apartat es refereix a la indumentària que porten els animals i a altres elements que trobem al llarg de la festa i per als quals ja tenim aprovada  la corresponent fitxa de catalogació.

De la indumentària de l’animal destaquem els tapets, espècie de manta que es col•loca al llom de l’animal durant la volta. Tenim localitzats tapets antics fets amb fil d’or i altres no tant  antics. El cabestre que porta l’animal cobrint-li el cap, es transforma especialment per a la processó, guarnint-lo amb flors de paper i lluentons. I la cua del cavall, que es trena, es recull (per evitar que se creme) i s’adorna amb un llaç de roba.

Altres elements etnogràfics, ja identificats per catalogar són les argelagues, les fogueres (dels majorals i de la matxà), els dos estendards o guions del Sant (un per la matxà i l’altre per les corregudes), el banc on acaba el tropell i on es reparteixen les coquetes, la vara de traspàs de carrer (feta l’any 2001), la vara on es pengen els pollastres que es donen com a premi al tropell i a les corregudes, les atxes (ciris que porten els genets durant la processó), el bagul on es guarden els tapets de l’altar de Sant Antoni i l’altaret del Sant construït a la nau dreta de l’església de Sant Bartomeu.

4. Patrimoni gastronòmic

No existeix cap plat de cuina que s’identifique amb la festa. El tresor el tenim en les variades pastes, pastissets i coques que els majorals ofereixen amb generositat a la família i amics el dia gran de la festa.

440 fotovilanova 04

Foto: Cartell documental

El dolç típic per excel•lència i que no falta a cap taula és el pastís, que es pot farcir de confitura de carbassa, cabell d’àngel o moniato.
 
Altres delícies són: magdalenes, rotllets de piló, rossegons, almendraos, braços de gitano, durmiendos, etc. També s’oferien i preparaven diferents tipus de beguda: anís, aiguardent, moscatell¸ vi bullit ( ja no es fa, però l’amic Vicent Rambla ens el ha deixat provar de la seua bota del racó ), etc.

5. Recerca bibliogràfica

S’ha iniciat ja una recopilació de tota la bibliografia coneguda, deixant per a més endavant una recerca molt més profunda: tant per Internet, com en els diferents periòdics provincials i  en els Arxius de les institucions oficials.

440 fotovilanova 05

Foto: Corregudes al carrer Major (1964)

440 fotovilanova 06


Foto: Corregudes al carrer d'Avall (1968)

440 fotovilanova 07

Foto: Tornant de les corregudes (1964)

Els membres de la pròpia Comissió o alguns col•laboradors ja formen part d’aquesta bibliografia. Com ara:
●    Ximo Barreda que és autor del llibre Sant Antoni Abat a Vilanova d’Alcolea de l’any 1998.
●    El llibre Un objectiu, unes imatges... RECORDS de fotografies de Carmen Sidro Muñoz publicat per les XVII Jornades a la Plana de l’Arc celebrades a Cabanes el 2012, on s’inclouen fotos de Sant Antoni a Vilanova d’Alcolea.
●    I un xicotet article inclòs al núm. 4 especial del Butlletí de l’Associació Vilanovina de Cultura  de 1995 titulat “El nom dels carrers de Vilanova d’Alcolea en el temps”.
 
Per concloure dir que estem treballant de valent per aconseguir uns bons resultats i els objectius que pretenem assolir són ambiciosos. Volem obtenir per a les Jornades de la Plana de l’Arc, que tindran lloc a Vilanova el pròxim octubre de 2014, l’edició d’un llibre amb tot allò de relleu de la festa conegut fins avui.  Així com, fer una exposició, amb voluntat de permanència, interpretativa dels fets, amb l’objectiu d’aconseguir que la festa siga reconeguda d’interès cultural, i posar a l’abast de tot el poble i de totes les persones interessades el material realitzat i recollit per la Comissió.
 
Amb aquesta breu descripció del treball i dels objectius mencionats, hem intentat donar una visió a diferents nivells d’allò que volem aconseguir, donant-vos unes pinzellades de les diferents parts i elements que conformen la festa de Sant Antoni a Vilanova d’Alcolea.
 
A part de l’esforç de la Comissió, que n’és, ens és imprescindible seguir comptant amb el suport i la comprensió de les diferents institucions i dels nostres veïns i veïnes del poble de Vilanova.

Definició de Patrimoni Cultural consensuada al taller de catalogació del patrimoni cultural de Vilanova d’Alcolea (La Plana Alta). Abril de 2012
“El patrimoni cultural és allò que ens identifica com a poble i ens posa en relació amb el nostre entorn. És la història, la memòria, la identitat del poble i el sentit que aquest patrimoni genera de pertinença, arrelament, sentiment i continuïtat. És allò que ens permet i ajuda a conéixer el passat i a entendre el present.

El seu valor i significat és el resultat d’un procés de segles. Per a nosaltres és orgull i coneixement, estima i satisfacció. Està format pel conjunt de creacions materials i immaterials realitzades per l’esser humà i inclou des de restes arqueològiques a elements etnogràfics, des de les cançons a les fotografies, des de les festes i les tradicions a les edificacions.

Pel seu caràcter únic i irrepetible, el nostre patrimoni cultural es troba en un delicat estat de salut  per la seua falta d’ús, la infravaloració, el desconeixement, el vandalisme i la creixent espectacularitat del fet cultural en detriment de la seua originalitat, particularitat i complexitat simbòlica. En aquest sentit, el seu coneixement, conservació i difusió ha de ser responsabilitat de tots i cadascun de nosaltres: des de les institucions a la ciutadania. Tots segons les seues responsabilitats.”

Comentaris   

0 #1 tena maria rosa 17-01-2014 13:03
buens festes de san antoni
Citar

Escriure un comentari


Códi de seguretat
Actualitzar

Monografies Memòria Viva

Monografies Memòria Viva reuneix aquelles recerques sorgides en el marc de Patrimoni-PEU que analitzen en profunditat aspectes dels pilars temàtics del projecte.

MV1 MV1
Descarrega Monografia MV2 Vore Monografia MV1 en Isuu
Descarrega Monografia MV1