Les Publicacions de Patrimoni - PEU

Les publicacions de Patrimoni-PEU s'articulen al voltant de tres eixos principals: la definició i actualització del concepte de patrimoni cultural, la seua socialització (educació patrimonial i interpretació del patrimoni) i la cerca de xarxes i models d'intercanvi i generació de coneixement, pràctica i experiència al voltant del patrimoni (les comunitats patrimonials).

Memòria Viva

Memória Viva es la revista anual de Patrimoni-PEU i s'estructura en tres parts ben diferenciades: projectes i experiències dels Grups Locals (Comunitats Patrimonials), invitacions i col·laboracions d'especialistes que participen en les nostres jornades i activitats i, finalment, autors i autores que presenten les seues propostes a la convocatòria anual d'articles.

Consulta Memòria Viva PDF

memoria viva11 val memoria viva10 val memoria viva09 val
Vore MV11 en Isuu
Descarrega MV11
Vore MV10 en Isuu
Descarrega MV10
Vore MV09 en Isuu
Descarrega MV09

















Números Anteriors

Memòria Viva 08. Vore Mv08 en ISUU. Descàrrega PDF

Memòria Viva 07. Vore Mv07 en ISUU. Descàrrega PDF

Memòria Viva 06. Vore Mv06 en ISUU. Descàrrega PDF

Memòria Viva 05. Vore Mv05 en ISUU. Descàrrega PDF

Memòria Viva 04. Vore Mv04 en ISUU. Descàrrega PDF

Memòria Viva 03. Vore Mv03 en ISUU. Descàrrega PDF

Memòria Viva 02. Vore Mv02 en ISUU. Descàrrega PDF

Memòria Viva 01. Vore Mv01 en ISUU. Descàrrega PDF

mv05-06. Projectes del voluntariat local de Sot de Ferrer

Escrit per Grup de Patrimoni del voluntariat local de Sot de Ferrer on . Posted in Memòria Viva

1.Exposició Cultural: “Entre tizas y borradores”

Entre l'agost i el setembre del 2012, es va realitzar l'exposició  “Entre tizas y borradores” en el local de “La Hermandad”, dins de les exposicions d'estiu del grup de patrimoni del voluntariat local.

 439 fotosot 01

Foto: Exposició “Entre tizas y borradores”

439 fotosot 02

Foto L’esbarjo i els seus jocs

439 fotosot 03

Foto: L’escola

439 fotosot 04

Foto: L’escola

La preparació d'aquesta exposició va estar un ardu treball de recerca, recopilació i catalogació ja que, fonamentalment, els materials de la mostra eren fons fotogràfics corresponents a un llarg període: aproximadament des de 1920 fins a 1980.

Respecte a la recollida del material fotogràfic, a qui va participar i va cedir  fotografies se li va demanar, si era  possible, que identificara les persones que hi apareixien. Es va fer una fitxa de cada fotografia:  nom del propietari, any de la foto (aproximadament), la temàtica (si era una festa, dia d'escola, etc.). Finalment  es van escanejar.

Per preparar els continguts de l'exposició es va investigar com eren, en cada època, els dies a l'escola: els jocs, els estudis, els mestres, etc.

Algunes de les fotos es van ampliar per fer un gran pòster. Es van realitzar (amb la col•laboració de diversos voluntaris) uns maniquins, per representar l'esbarjo amb els seus jocs tradicionals: la corda, la baldufa, etc.

L'exposició es  va dividir en tres zones ben delimitades. En la primera, en entrar, hi havia una zona on es projectava una pel•lícula sobre l'evolució de les nostres escoles. La segona, representava l'esbarjo i els seus jocs, amb fotografies situades cronològicament i unes vitrines en les quals s'exposava material escolar de l'època (llibres de llengua castellana, aritmètica, regles de fusta i compassos, boles del món, figures geomètriques de fusta, etc.). La tercera part de l'exposició, situada en el segon pis, era la recreació d'un aula d'una escola antiga amb la pissarra, el mapa d'Espanya, la taula del mestre i els inconfusibles pupitres antics i es van mostrar llibres molt antics per obtenir lleis, escrits, estadístiques, anècdotes... i mostrar-los al públic. Aquesta recreació va estar possible gràcies  al poble de Suera i al Mas de Noguera que ens van cedir temporalment el mobiliari.

Després de dos mesos d'estar l'exposició oberta al públic,  vam arribar a la conclusió que tant els voluntaris, que amb gran esforç havien  col•laborat, com la població i els visitants havien gaudit molt de l'experiència de participar en l'esdeveniment i també ens vam adonar que no havíem oblidat la nostra història i que havia d'estar molt present per explicar-la als nostres descendents.

Finalment, l'Ajuntament va editar un vídeo que explica de manera visual tota l'exposició.

2. Taller de costura “Carta de Poblament”

Des de l'any 2010, celebrem, el primer cap de setmana de juny, la commemoració de la Carta de Poblament de Sot de Ferrer i, per recrear el moment, ens vestim amb indumentària de l'època del 1600.

439 fotosot 05

Foto: Taller de costura "Carta de Poblament"

Un mes abans d'aquest esdeveniment, es munta un taller de costura, on es confeccionen els vestits que es lluiran aquest dia. La gent està tan il•lusionada que vol estrenar un vestit nou cada any i  si la butxaca  ho  permet se'n fan un, de nou, en aquest taller.

3. Col•laboració en l'elaboració del tapís de l'artista Rosa Serna

Al juny, diversos pobles que participàvem en el projecte Patrimoni de la UJI ens vam desplaçar a la localitat de Montán per reunir-nos amb l'artista Rosa Serna. L'objectiu de la reunió era que ens explicara el projecte que des del Programa d'Extensió Universitària s'estava preparant per celebrar l'aniversari del PEU. La idea, que ens va semblar molt interessant,  era brodar unes paraules d'allò que ha significat la Universitat Jaume I per les zones rurals durant aquests 20 anys del PEU de la UJI.

El projecte total constava de 6 tapissos que representaven el conjunt de pobles que formen l'àrea en la qual s'emmarca el programa: municipis menors de 5.000 habitants de l'interior de la província de Castelló (122 municipis que sumen uns 85.000 habitants i un 80 % de la superfície de la província).

En la confecció del brodat del tapís en què va participar Sot de Ferrer van col•laborar, a més, les poblacions de Teresa i Montan. Quan tots els tapissos van estar brodats, es van exposar conjuntament a la sala d'exposicions del Paranimf de la UJI el dia de la festa de celebració del 20 aniversari del PEU.

Cada tapís estava creat amb diferents tonalitats segons la sensació de l'artista i després es brodava  damunt en color negre amb diferents tipus de punts tradicionals les paraules que  cada grup havia triat.

Després de parlar a l'ajuntament  i amb les diferents associacions, vam posar cartells i  vam fer ban. Tota la població de Sot de Ferrer va voler participar i va estar molt atrafegada participant en el brodat del tapís.  

Es va realitzar durant set dies: entre setmana es va elaborar el tapís a la Casa de Cultura i el cap de setmana vam eixir  al carrer on  majors i xiquets es van apropar a fer la seua puntada en el magnífic tapís.

439 fotosot 06

Foto: Bordant el tapís

439 fotosot 07

Foto: Bordant el tapís

439 fotosot 08

Foto: Bordant el tapís

439 fotosot 09

Foto: Bordant el tapís

439 fotosot 10

Foto: Bordant el tapís

439 fotosot 11

Foto: Bordant el tapís

Escriure un comentari


Códi de seguretat
Actualitzar

Monografies Memòria Viva

Monografies Memòria Viva reuneix aquelles recerques sorgides en el marc de Patrimoni-PEU que analitzen en profunditat aspectes dels pilars temàtics del projecte.

MV1 MV1
Descarrega Monografia MV2 Vore Monografia MV1 en Isuu
Descarrega Monografia MV1