Les Publicacions de Patrimoni - PEU

Les publicacions de Patrimoni-PEU s'articulen al voltant de tres eixos principals: la definició i actualització del concepte de patrimoni cultural, la seua socialització (educació patrimonial i interpretació del patrimoni) i la cerca de xarxes i models d'intercanvi i generació de coneixement, pràctica i experiència al voltant del patrimoni (les comunitats patrimonials).

Memòria Viva

Memória Viva es la revista anual de Patrimoni-PEU i s'estructura en tres parts ben diferenciades: projectes i experiències dels Grups Locals (Comunitats Patrimonials), invitacions i col·laboracions d'especialistes que participen en les nostres jornades i activitats i, finalment, autors i autores que presenten les seues propostes a la convocatòria anual d'articles.

Consulta Memòria Viva PDF

memoria viva11 val memoria viva10 val memoria viva09 val
Vore MV11 en Isuu
Descarrega MV11
Vore MV10 en Isuu
Descarrega MV10
Vore MV09 en Isuu
Descarrega MV09

















Números Anteriors

Memòria Viva 08. Vore Mv08 en ISUU. Descàrrega PDF

Memòria Viva 07. Vore Mv07 en ISUU. Descàrrega PDF

Memòria Viva 06. Vore Mv06 en ISUU. Descàrrega PDF

Memòria Viva 05. Vore Mv05 en ISUU. Descàrrega PDF

Memòria Viva 04. Vore Mv04 en ISUU. Descàrrega PDF

Memòria Viva 03. Vore Mv03 en ISUU. Descàrrega PDF

Memòria Viva 02. Vore Mv02 en ISUU. Descàrrega PDF

Memòria Viva 01. Vore Mv01 en ISUU. Descàrrega PDF

mv05-04. L’aprofitament de l’aigua al terme de Costur

Escrit per Grup d’estudi del patrimoni de Costur on . Posted in Memòria Viva

En gener de 2013, l’Associació Cultural la Fontanella de Costur es va sumar al projecte Patrimoni de la UJI, inclòs en el Programa d’Extensió Universitària (PEU). Es va formar un grup de treball amb l’objectiu d’aprendre, de conèixer i d’aprofundir un poc més en el concepte de patrimoni  per a després  poder començar el propi treball d’investigació.

Vam començar el taller “La catalogació del patrimoni cultural local”  dirigit per Ángel Portolés. Durant els  dies que ens vam reunir amb Ángel vam compaginar els continguts del taller (definició de patrimoni ,fitxa de catalogació fotogràfica, fitxa de tradicions, les fonts orals)  amb xerrades. Vam  intercanviar impressions, vam reorganitzar la informació i els coneixements sobre  patrimoni i ens vam sentir amb l’obligació de treballar pel nostre poble per a unir el passat i el present en un intent de revalorar cada racó del terme, dels carrers, la saviesa de la nostra gent...

Durant aquestes hores de treball vam anar perfilant quin seria el punt de partida. Teníem moltes propostes, però era necessari  elegir-ne una que ens centrara i a partir d'ací anar lligant  caps. Teníem elements que ens orientaven, que ens guiaven. Per una banda la preocupació per la instal•lació d’una mina a cel obert en la partida de la Bassa Roja, per  l’altra, la definició de tots els elements que formen el patrimoni: construccions tradicionals, oficis, gastronomia, indumentària,  aprofitament de l’aigua, camins, la història del poble, les seues tradicions, tots els sabers i coneixements transmesos oralment, la música, les dites, l’economia, formes i materials de construcció, etc., que per nosaltres signifiquen el fonament de la nostra cultura i forma de ser.

Aprofitament de l’aigua al terme de Costur

Vam triar el tema de  l’aigua al poble de Costur. Era un tema ampli i també important per als costurencs ja que Costur havia sigut un poble amb escassos recursos hídrics, fet que  havia determinat i definit una forma de treballar el camp, una forma de viure, que havia esculpit un caràcter auster i treballador en la gent, que saben apreciar el valor de les coses.

437 fotocostur 01

Foto: El paratge de la Bassa Roja. Costur

Reconduírem les propostes i marcàrem un esquema que incloguera tots els elements que tingueren relació amb l’aigua, ús i aprofitament, consum humà, consum per al ramat i reg.
Partirem de les diferents formes físiques per a recollir aigua i estudiarem en profunditat cada una d’elles (les basses naturals i les construïdes per les persones, les sènies, les fonts, els pous, els cocons, els molins...) i vam utilitzar les eines  que havíem après en el curs de catalogació del patrimoni.

Encapçalàrem  el treball  centrant l’atenció en primer lloc en les basses naturals del terme de Costur, com la Bassa dels Morrals, la Bassa la Selleta, la Bassa Blanca, la Bassa del Vilaroig (perduda), la Bassa de la Fortuna, la Bassa del Cabeço i la Bassa Roja, un dels paratges més singulars del nostre terme,  raó per la qual  començàrem l’estudi amb ella i l’anomenarem “La Bassa Roja espai públic i un recurs didàctic”.

Ens vam assabentar de tot el treball de catalogació de recursos del paratge de la Bassa Roja per part del Centre Espeleològic de Castelló, de la Plataforma Ciutadana No a la Contaminació, Secció Costur, i vam considerar que la nostra tasca havia de  centrar-se  en  ampliar aquesta informació que ja teníem. Havíem de parlar amb la gent major, estudiar la biodiversitat, catalogar les construccions de pedra  del voltant ... per a desprès fer pública aquesta informació  i intentar que  arribara a tots els nivells de la població.

437 fotocostur 02

Foto: El grup de Costur

En aquest projecte els objectius que volíem aconseguir eren els següents:

- Estudiar l’entorn( flora, fauna, construccions de pedra ...).
- Organitzar rutes de senderisme al voltant del paratge.
- Planificar activitats didàctiques per a presentar a l’escola de Costur i a les del voltant.
- Preparar  un guia sobre la Bassa Roja i un centre d’interpretació virtual.

Aquest projecte ens va il•lusionar i ens va motivar encara que continuem sent un grup que està començant i que no té  gens d'experiència. En la era de la globalització  pensem que corre pressa revalorar, conèixer i estimar  els llocs on vivim i han viscut els nostres avantpassats i que seran també els llocs de properes generacions.

Definició de Patrimoni Cultural consensuada al taller de catalogació del patrimoni cultural de Costur (L’Alcalaten). Març de 2013

“El patrimoni cultural és una forma d’identificació. La manifestació de la història del meu poble i ajunta tots els sentiments heretats que hem de conservar. Ens ajuda a conéixer i comprendre  els canvis socials i econòmics  i són les nostres arrels i la forma de possar-nos en relació amb el passat, present i futur del nostre poble.
Conéixer la seua importància  ens ajuda a mantenir i conservar el que forma part de la nostra història. El seu coneixement ens ajuda a valorar-lo.
El patrimoni cultural està format per construccions tradicionals, oficis, gastronomia, indumentària, camins, la història del poble, les seues tradicions, tots els sabers i coneixements transmesos oralment, la música, les dites, l’economia, formes i materials de construcció, etcètera que per a nosaltres signifiquen el fonament de la nostra cultura i forma de ser.
El nostre patrimoni cultural es troba en una delicada situació conseqüència de la poca sensibilitat i consciència de la seua importància i del seu valor. Un dels principals problemes que detectem és el seu estat de conservació per la seua falta d’ús i per la seua titularitat, a vegades no definida o poc sensible amb la seua conservació i manteniment. Els responsables d’aquesta situació som tots i la nostra tasca ha de ser la de conéixer el seu valor i la seua importància per comprendre millor la nostra cultura i el nostre territori i la de donar a conéixer-lo perquè tots el  puguen valorar”.

Escriure un comentari


Códi de seguretat
Actualitzar

Monografies Memòria Viva

Monografies Memòria Viva reuneix aquelles recerques sorgides en el marc de Patrimoni-PEU que analitzen en profunditat aspectes dels pilars temàtics del projecte.

MV1 MV1
Descarrega Monografia MV2 Vore Monografia MV1 en Isuu
Descarrega Monografia MV1