El patrimoni som les persones. Valoracions Jornades PREP1

Escrit per Projecte Patrimoni on . Posted in Notícies

El passat mes d'octubre vam estar en les Jornades “Pràctiques i Reflexions en Educació Patrimonial” organitzades per l'Observatori d'Educació Patrimonial d'Espanya – OEPE. En aquestes jornades, vam estar compartint el projecte Patrimoni del Programa d'Extensió Universitària – PEU de la Universitat Jaume I i la seua metodologia de treball participatiu, basat en l'Acompanyament horitzontal de grups locals de voluntaris que treballen per a conèixer i donar a conèixer el seu patrimoni cultural.

Les Jornades, realitzades els dies 5 i 6 de novembre a Valladolid, es van plantejar com a espai per a compartir experiències. I en aquest sentit, les PREP 1 es van estructurar en taules temàtiques en les quals els ponents convidats van definir, amb les seues experiències, el punt de partida per a les posteriors aportacions (tant presencials com a virtuals) dels participants. Tot el coneixement sorgit i totes les metodologies testades serviran per a asseure les bases per a construir el tercer Congrés Internacional d'Educació Patrimonial CIEP 3 que tindrà lloc en 2016.

valladolid

Però, sobretot, les Jornades PREP 1 han servit per a deixar ben clar que el patrimoni som les persones. Que creem i elaborem un imaginari col·lectiu des del qual es projecten ombres allargades que perviuen, amb més o menys èxit, en el temps. Arribant, algunes d'aquestes, a cristal·litzar. A fixar-se molt dins. A incorporar-se al nostre acord de mínims que podríem etiquetar com a patrimoni cultural compartit.

I encara que és molt poderós, el nostre patrimoni també és molt fràgil. Sempre a la mercè del vent que ho agrana i ho erosiona. Que fa que perdem el fil. I d'ací, la necessitat de compartir. De desenvolupar estructures des de les quals organitzar-nos per a recuperar tots aqueixos detalls que ens tornen a connectar amb nosaltres mateixos.

Storify de #PREP1 realitzat per @StellaStellae

Escriure un comentari


Códi de seguretat
Actualitzar