“De la seguretat del possible a la inseguretat de l'impossible”: Reobrir les portes d'una escola rural.

Escrit per Patrimoni - PEU / UJI on . Posted in Notícies

Des de la seua forma més íntegra, la participació suposa eixir de la zona de confort, oblidar les pors individuals i superar-los de manera col·lectiva.

Just en el moment en què volíem promocionar l'obertura de l'escola d'Almedíjar (1) amb esdeveniments, formacions i activitats festives, va arribar la pandèmia del covid-19.

Se'ns tancava el teló.

Després d'uns dies de reflexió necessària sobre el que estava passant, d'assimilació de la nova situació, hem aconseguit, donant-nos suport els uns en els altres en aquesta situació difícil, per a transformar una frustració en una oportunitat.

Des de la comissió d'educació existia la idea de crear una comunitat educativa que ens servira de llançadora per a promocionar l'obertura de l'escola. Una comunitat educativa potent, formada per famílies, membres de AlmedíjarVive, habitants del poble, professor-a/director-a d'uns altres CRA, i especialistes en educació que ens inspiren en pensar la reobertura de l'escola i que ens ajudaran en el seu desenvolupament.

Volíem aglutinar diferents experiències, sabers i iniciatives afins al nostre projecte d'educació en el medi rural.

Com no podíem reunir-nos presencialment, utilitzem les xarxes per a difondre la iniciativa amb un vídeo de presentació del projecte (2). Fet amb molt d'amor i amateurisme, cadascun a casa, recopilant imatges en l'entorn pròxim, el vídeo ha sigut l'espurna que ens ha ajudat a reforçar els membres del xicotet grup i re-animar a les altres comissions (3).

La màgia de la participació s'entén quan passem de “la seguretat del possible a la inseguretat de l'impossible” (4). Es crea un cercle virtuós, una simbiosi que permet aconseguir objectius que semblaven inassolibles.

Amb la nostra comunitat educativa, creada amb anterioritat a la reobertura del centre, volem facilitar el treball del professorat que arribe, treballar conjuntament amb ells i elles per a ajudar-los, amb l'objectiu d'aconseguir una millora en la qualitat de l'educació, una “escola inclosa en el territori” (5).

Des de llavors continuem publicant xicotets vídeos, ampliem la nostra comunitat educativa en xarxa, envoltant-nos de persones que aposten per un ensenyament públic de qualitat.

Des del principi hem sigut conscients que una escola pública en l'àmbit rural era un element clau, un motor de dinamització d'un poble. Un poble pot tindre uns bons comerços, un entorn meravellós, tindre turisme, segones residències, però si no té escola, la vida és diferent. L'escola i els xiquets i xiquetes que la componen canvien radicalment la percepció d'un poble. Ens fan eixir de la visió productiva (econòmica, de l'oci) de l'entorn per a acollir una dimensió reproductiva, més centrada en les necessitats dels xiquets i xiquetes però també, amb ells, de les persones majors (majoritàries als pobles), de les persones amb diversitat funcional i de les persones que viuen al poble.

Seguint la dimensió reproductiva d'un poble, deixem de prioritzar la mobilitat lineal (de casa al treball o de les ciutats al poble) per a incloure la mobilitat que exigeixen les cures (6).

Amb aquesta dimensió, l'escola pot ser un element d'atracció d'una nova població. És el lloc on conflueix la comunitat i és fonamental vehicular el projecte educatiu al territori. Així ens ho recorden les persones que donen suport al nostre projecte. Us convidem a visionar aquests vídeos en el canal de Youtube de AlmedíjarVive (7).

Xelo Bosch i Cyrille larpenteur de Heterotopía (8).

Notes:
1. Des de Heterotopía a l'abril 2019, comencem un acompanyament d'un procés de participació ciutadana a Almedíjar dins el marc del PEU (Programa d'Extensió Universitària de la Universitat Jaume I de Castelló).
2. https://youtu.be/0qjroeynr9y . El vídeo té hui més de 900 visualitzacions en el canal.
3. AlmedíjarVive està estructurada en diverses comissions, Bienvenida, Educació, Habitatge, Comunicació, Nous horitzons.
4. Reprenent una frase de nuestr@s compañer@s de l'https://ilusionismosocial.org/
5. Reprenent el títol del llibre L'escola inclosa en el territori: La transformació educativa des de la participacion ciutadana coordinat per Auxiliadora Sales Ciges i Odet Moliner García.
6. Per això ens hem inspirat en l'urbanisme de la cooperativa Col.lectiu Punt6 i en el col·lectiu d'urbanisme UrbanIn+, que redefineixen les ciutats des d'una perspectiva feminista.
https://www.youtube.com/channel/UCk8Db2jKMudjbz5dXloQO4w
8. https://www.heterotopia.net

Escriure un comentari


Códi de seguretat
Actualitzar