El projecte Patrimoni – PEU de la Universitat Jaume I participa per partida triple en les Jornades “Pràctiques i Reflexions en Educació Patrimonial – #PREP2” de Donostia

Escrit per Projecte Patrimoni - PEU on . Posted in Notícies

Els pròxims dies 25, 26 i 27 d'octubre tindrà lloc a Donostia – Sant Sebastià la segona edició de les jornades “Pràctiques i Reflexions en Educació Patrimonial” i el projecte Patrimoni del Programa d'Extensió Universitària de la Universitat Jaume I estarà present amb la coordinació d'un dels espais de discussió temàtica i amb la presentació de dos pòsters sobre activitats i projectes d'educació patrimonial.

PREP2. Pràctiques i Reflexions en Educació Patrimonial
Des de 2010, l'Observatori d'Educació Patrimonial a Espanya (OEPE) desenvolupa una reconeguda tasca investigadora sobre la importància del paper de l'educació en el procés per a la creació de vincles amb el patrimoni cultural. Una part d'aquest Observatori, coliderat entre la Universitat de Valladolid i la Universitat del País Basc, és la realització de congressos i jornades de caràcter reflexiu que han permès anar donant forma a una comunitat nacional i internacional amb vocació de continuïtat, molt activa en recerca i RRSS al voltant de l'educació patrimonial.

prep2

La segona edició de les jornades “Pràctiques i reflexions en Educació Patrimonial” estan dirigides per Álex Ibáñez, Olaia Fontal i Juan Antonio Quirós i parteixen de l'objectiu de difondre la tasca investigadora en Educació Patrimonial d'una manera més informal i activa i ampliar la influència sobre les comunitats locals que acullen la seua celebració. Aquestes jornades sorgeixen com a proposta arreplegada en el Segon Congrés Internacional d'Educació Patrimonial – CIEP de 2014 i la seua primera edició va ser en 2015 a Valladolid.

Les #PREP2 es celebraran en el Centre Carlos Santamaría de la Universitat del País Basc en Donostia els dies 25, 26 i 27 d'octubre i serviran com a laboratori d'assaig del IV Congrés Internacional d'Educació Patrimonial de 2018. En aquestes PREP, es combinaran visions teòriques i pràctiques a través dels punts de trobada que es generen entre el treball de tall acadèmic dut a terme des de l'Observatori i els seus centres associats i el desenvolupament d'accions adaptades als diversos tipus de públics realitzades per altres agents educatius.

Dins de les jornades #PREP2 s'ha preparat un complet programa acadèmic organitzat a partir de tot un seguit de espais per a la participació que inclouen la presentació i discussió de posters, projectes i iniciatives en el format de video-càpsules de 3 a 5 minuts, fòrums oberts de discussió al voltant d'un tema específic i el ja tradicional espai cafè entès com a espai principal que vertebra i dóna sentit a la idea de compartir, conèixer i aprendre noves experiències, projectes però, sobretot, a les persones que els desenvolupen.

 

La triple participació de Patrimoni - PEU
Al llarg de les jornades #PREP2 el projecte Patrimoni – PEU de la Universitat Jaume I participarà en les següents activitats:

Espai Fòrum Obert de discussió #ForoEP. Tema “Les #Comunidadesciep (moderat per Ángel Portolés i Jesús Fernández)
En aquest fòrum de discussió es pretén iniciar un nou procés que continue amb la caracterització col·laborativa de les comunitats patrimonials que es va iniciar en 2016 en el Tercer Congrés Internacional d'Educació Patrimonial – CIEP3. Estigueu molt atents perquè molt prompte us donarem tots els detalls i obrirem els canals per a la participació.

Presentació de pòster: Parc Natural-Territori Cultural. Trobada dels pobles del Parc Natural de la Serra de Espadán. Autora: Gemma del Amo Marco
Paraules clau: Parc Natural, cultura, gestió participada, conservació

IMG 20170405 184818

El Parc Natural de la Serra d’Espadà està situat al sud de la província de Castelló i forma part de la Xarxa d'Espais Protegits de la Comunitat Valenciana. Es tracta d'un espai peculiar per diverses raons; dóna abric a una surera, ecosistema singular en terres valencianes i es tracta d'un espai natural habitat, més de 8000 persones donen vida a aquesta serra.

És una realitat, que el futur d'aquests pobles, xicotets i rurals, és cada vegada més difícil. Per a millorar aquesta situació, des de l'any 2001 es duen a terme una sèrie de “fires” anuals que pretenen dinamitzar i desenvolupar aquesta zona d'interior.
Per a dotar de contingut a aquestes jornades es va iniciar, en 2008, el Projecte Cultural Espadà, emmarcat dins del Programa de Comunicació i Divulgació del Parc Natural i amb el suport del Servei d'Activitats Socioculturals de la Universitat Jaume I de Castelló.

Amb aquest projecte pretenem dinamitzar el territori a través de la cultura, crear un sentiment d'unitat (identitat de parc) que permeta abordar projectes comuns a partir de les possibilitats que ens ofereix la serra. I d'aquesta manera posar en valor l'espai protegit i els seus recursos.

Des de l'equip tècnic del Parc, després d'anys desenvolupant el projecte cultural i amb assoliments importants aconseguits durant aquest temps, s'ha decidit donar-li un altre enfocament a la metodologia. La participació, l'horitzontalitat i el treball en xarxa seran les línies de treball que guiaran el camí.

Presentació de pòster : “El patrimoni de l'Alt Palància com a recurs didàctic”. Teixint xarxes dins i fora de l'aula. Autors: Ángel Portolés Górriz i Elisa Portolés Navarrete
Paraules clau: Didàctica, educació patrimonial, comunitats, xarxes.

04 ies jerica 01

En el primer semestre de 2017, l'Institut d'Ensenyament Secundari Cueva Santa de Segorbe (Castelló) va organitzar el curs “El patrimoni de l'Alt Palància com a recurs didàctic”. L'objectiu d'aquesta formació, impartida des del projecte Patrimoni de la Universitat Jaume I i dirigida tant a docents com al públic interessat, va ser el d'analitzar el valor del patrimoni de la comarca i les seues possibilitats com a recurs per a vincular territori, ciutadania i escola. Però, sobretot, visibilizar a les persones que estan duent a terme projectes basats en el patrimoni com a punt de partida des del qual idear futures col·laboracions, activitats i projectes.

Cadascuna de les 5 sessions programades en el curs es va dur a terme en una població de la comarca i en cadascuna d'elles van participar, de manera activa, els grups locals que van compartir els seus projectes sobre coneixement, conservació i difusió del patrimoni. Les presentacions, col·loquis, visites i tallers realitzats situen aquest curs com a exemple d'acció participativa, horitzontal i inclusiva on el patrimoni és un recurs des del qual teixir xarxes i connexions en el territori; dins i fora de l'aula. Sent el seu objectiu últim que el missatge arribe a l'alumnat i quede seduït pel projecte.

Més informació: Pràctiques i Reflexions en Educació Patrimonial – #PREP2. 25, 26 i 27 d'octubre. Donostia – Sant Sebastià.

Escriure un comentari


Códi de seguretat
Actualitzar