Accelerador de projectes per a la participació juvenil en l'Alt Palància (Trobades Perifèriques)

Escrit per Patrimoni - PEU / UJI on . Posted in Notícies

Divendres 3 de juliol a partir de les 11 hores tindrà lloc una nova jornada de les Trobades Perifèriques amb la sessió titulada “Accelerador de projectes per a la participació juvenil en l'Alt Palància”.

En aquesta sessió es treballarà conjuntament sobre la idea de Nayara Hinojosa “Participació de la joventut en l'adaptació al canvi climàtic” amb la dinàmica d'intel·ligència col·lectiva “Accelerador de projectes”. En aquesta metodologia de treball, l'apropiació de la idea per part del grup de treball és fonamental per a realitzar tot tipus d'aportacions que contribuïsquen a definir i reflexionar sobre la idea proposada.

Enllaç a la INSCRIPCIÓ

Les Trobades Perifèriques avaluen el seu procés participatiu

Escrit per Patrimoni - PEU / UJI on . Posted in Notícies

Dins del desenvolupament dels projectes culturals, l'avaluació és essencial per a entendre i donar resposta a les necessitats i reptes que sorgeixen. Per a anticipar-se i ampliar la coresponsabilitat de les persones que constitueixen i donen sentit als processos. Per a reunir, al voltant del projecte, a totes aquelles que s'han acostat i aportat en algun moment i que han sigut claus en el projecte que coneixem i del qual ens sentim part.

La setmana del 15 de juny de 2020, les Trobades Perifèriques se centren en la importància de l'Avaluació i plantegen dues accions participatives que tindran lloc el 16 i el 19 de juny al voltant de tres eixos principals:
- valorar l'impacte d'aquesta iniciativa en les persones, col·lectius, projectes i territoris
- avaluar el camí fet com a grup, els èxits aconseguits i els reptes que queden
- compartir idees i projectes sobre el futur dels #EncuentrosPeriféricos

Dimarts 16 de juny, els 4 projectes de la convocatòria de les Trobades Perifèriques de l'Alt Palància (Almedíjar Vive, Deja que te cuente, In-Teresa i Col·lectiu Feminista) es reuneixen per a analitzar, des de l'evolució d'aquests mesos, els impactes del projecte i reorganitzar el grup de cara a nous projectes conjunts. Aquest espai és tancat i només podran participar una representació d'aquests quatre grups que han constituït les Trobades Perifèriques de l'Alt Palància.

“Construir futurs col·lectius des de perifèries participatives”
El divendres 19 de juny, l'avaluació se centra en les Trobades Perifèriques i el seu desenvolupament des de les trobades virtuals i l'aparició d'una comunitat perifèrica que, sessió rere sessió, presenta i comparteix experiències i projectes culturals relacionats amb l'educació, les arts, el patrimoni, la perspectiva de gènere o l'ecologia.

La sessió de divendres serà oberta a la comunitat. En aquest espai es recordarà el camí realitzat, entenent les motivacions i necessitats de les persones que participen i implicant el grup en noves fases i desenvolupament de les Trobades Perifèriques. Dins d'aquesta sessió es realitzarà la càpsula formativa “Mecanismes i metodologies d'avaluació participativa per al foment dels processos i projectes col·lectius” a càrrec de Jeff Alberghi.

INSCRIPCIÓ: https://bit.ly/2UCGEmK

Les Trobades Perifèriques tenen com a objectiu dinamitzar les zones rurals creant xarxes al voltant de la cultura, l'educació, les arts i el patrimoni. Aquesta iniciativa està coordinada per EUROPIMPULSE Network, la Cooperativa Canopia d'Almedíjar i el Programa d'Extensió Universitària – PEU de la Universitat Jaume I

“De la seguretat del possible a la inseguretat de l'impossible”: Reobrir les portes d'una escola rural.

Escrit per Patrimoni - PEU / UJI on . Posted in Notícies

Des de la seua forma més íntegra, la participació suposa eixir de la zona de confort, oblidar les pors individuals i superar-los de manera col·lectiva.

Just en el moment en què volíem promocionar l'obertura de l'escola d'Almedíjar (1) amb esdeveniments, formacions i activitats festives, va arribar la pandèmia del covid-19.

Se'ns tancava el teló.

Després d'uns dies de reflexió necessària sobre el que estava passant, d'assimilació de la nova situació, hem aconseguit, donant-nos suport els uns en els altres en aquesta situació difícil, per a transformar una frustració en una oportunitat.

Des de la comissió d'educació existia la idea de crear una comunitat educativa que ens servira de llançadora per a promocionar l'obertura de l'escola. Una comunitat educativa potent, formada per famílies, membres de AlmedíjarVive, habitants del poble, professor-a/director-a d'uns altres CRA, i especialistes en educació que ens inspiren en pensar la reobertura de l'escola i que ens ajudaran en el seu desenvolupament.

Volíem aglutinar diferents experiències, sabers i iniciatives afins al nostre projecte d'educació en el medi rural.

Com no podíem reunir-nos presencialment, utilitzem les xarxes per a difondre la iniciativa amb un vídeo de presentació del projecte (2). Fet amb molt d'amor i amateurisme, cadascun a casa, recopilant imatges en l'entorn pròxim, el vídeo ha sigut l'espurna que ens ha ajudat a reforçar els membres del xicotet grup i re-animar a les altres comissions (3).

La màgia de la participació s'entén quan passem de “la seguretat del possible a la inseguretat de l'impossible” (4). Es crea un cercle virtuós, una simbiosi que permet aconseguir objectius que semblaven inassolibles.

Amb la nostra comunitat educativa, creada amb anterioritat a la reobertura del centre, volem facilitar el treball del professorat que arribe, treballar conjuntament amb ells i elles per a ajudar-los, amb l'objectiu d'aconseguir una millora en la qualitat de l'educació, una “escola inclosa en el territori” (5).

Des de llavors continuem publicant xicotets vídeos, ampliem la nostra comunitat educativa en xarxa, envoltant-nos de persones que aposten per un ensenyament públic de qualitat.

Des del principi hem sigut conscients que una escola pública en l'àmbit rural era un element clau, un motor de dinamització d'un poble. Un poble pot tindre uns bons comerços, un entorn meravellós, tindre turisme, segones residències, però si no té escola, la vida és diferent. L'escola i els xiquets i xiquetes que la componen canvien radicalment la percepció d'un poble. Ens fan eixir de la visió productiva (econòmica, de l'oci) de l'entorn per a acollir una dimensió reproductiva, més centrada en les necessitats dels xiquets i xiquetes però també, amb ells, de les persones majors (majoritàries als pobles), de les persones amb diversitat funcional i de les persones que viuen al poble.

Seguint la dimensió reproductiva d'un poble, deixem de prioritzar la mobilitat lineal (de casa al treball o de les ciutats al poble) per a incloure la mobilitat que exigeixen les cures (6).

Amb aquesta dimensió, l'escola pot ser un element d'atracció d'una nova població. És el lloc on conflueix la comunitat i és fonamental vehicular el projecte educatiu al territori. Així ens ho recorden les persones que donen suport al nostre projecte. Us convidem a visionar aquests vídeos en el canal de Youtube de AlmedíjarVive (7).

Xelo Bosch i Cyrille larpenteur de Heterotopía (8).

Notes:
1. Des de Heterotopía a l'abril 2019, comencem un acompanyament d'un procés de participació ciutadana a Almedíjar dins el marc del PEU (Programa d'Extensió Universitària de la Universitat Jaume I de Castelló).
2. https://youtu.be/0qjroeynr9y . El vídeo té hui més de 900 visualitzacions en el canal.
3. AlmedíjarVive està estructurada en diverses comissions, Bienvenida, Educació, Habitatge, Comunicació, Nous horitzons.
4. Reprenent una frase de nuestr@s compañer@s de l'https://ilusionismosocial.org/
5. Reprenent el títol del llibre L'escola inclosa en el territori: La transformació educativa des de la participacion ciutadana coordinat per Auxiliadora Sales Ciges i Odet Moliner García.
6. Per això ens hem inspirat en l'urbanisme de la cooperativa Col.lectiu Punt6 i en el col·lectiu d'urbanisme UrbanIn+, que redefineixen les ciutats des d'una perspectiva feminista.
https://www.youtube.com/channel/UCk8Db2jKMudjbz5dXloQO4w
8. https://www.heterotopia.net

El projecte Encuentros Periféricos llança una nova convocatòria d’idees, “Mercat d’iniciatives en zones rurals”

Escrit per Patrimoni - PEU / UJI on . Posted in Notícies

El projecte “Encuentros Periféricos” coordinat per Europimpulse, la Cooperativa Canopia i el Programa d’Extensió Universitària (PEU) de l’UJI llança la convocatòria "Mercat d'iniciatives en zones rurals", que busca donar un espai a emprenedors per presentar nous projectes i idees culturals.

Qualsevol persona que tinga una idea de projecte pot presentar-la a través d'aquest formulari fins dimecres 3 de juny a les 9 hores.

El "Mercat d'iniciatives en zones rurals" tindrà lloc divendres 5 de juny a les 11h i oferirà un espai per poder compartir les idees presentades. Posteriorment, un jutjat format per participants de la primera edició d’Encuentros Periféricos de l'Alt Palància seleccionarà una de les propostes presentades que tindrà l'opció de participar en una nova sessió divendres 3 de juliol i on es treballarà a fons la idea a través de la metodologia "Accelerador de projectes".

El projecte “Encuentros Periféricos” té com a raó de ser dinamitzar les zones rurals creant xarxes al voltant de la cultura, l'educació, les arts, el patrimoni i el desenvolupament.

El Programa d’Extensió Universitària comença nous projectes d’acompanyament a Villores, La Mata i L’Alcora

Escrit per Patrimoni - PEU / UJI on . Posted in Notícies

El Programa d’Extensió Universitària de l’UJI (PEU-UJI) inicia l’acompanyament de tres nous projectes culturals a La Mata, Villores i la Reial Fàbrica del Comte d’Aranda de l’Alcora amb la finalitat de donar suport a aquestes tres iniciatives en el procés de desenvolupament dels seus projectes i la seua inclusió en altres xarxes vinculades al PEU.

La iniciativa “Espai Cultural Comunitari: Cabdell” de La Mata va sorgir en el marc del curs de postgrau “Cultura i desenvolupament. Ocupació en el sector cultural” organitzat pel PEU i la Diputació de Castelló. Dels projectes presentats, aquest és el primer en començar a materialitzar-se i en este sentit, el PEU continua treballant en les gestions necessàries per a posar en marxa altres dels projectes que va presentar l’alumnat del curs.

“Espai Cultural Comunitari: Cabdell” s’integra en la línia “Desenvolupament i participació ciutadana” del Programa d’Acompanyament de PEU i es basa en la idea que la lluita contra el despoblament implica impulsar accions des de la mateixa ciutadania.

A Villores es treballarà en dues línies, d’una banda l’acompanyament de la Mostra de Cinema Rural “Al nostre ritme” i d’altra, el d’una iniciativa que busca l’activació ciutadana per a definir de manera col·laborativa un projecte cultural per a la conservació, rehabilitació i difusió del patrimoni cultural i natural de la població.

El tercer projecte que s’inicia en l’Acompanyament del PEU és la Reial Fàbrica del Compte d’Aranda de L’Alcora amb l’objectiu d’activar a la ciutadania al voltant del patrimoni de la Real Fàbrica incidint en la importància de la socialització del seu patrimoni i la seua dimensió territorial mitjançant l'educació patrimonial i la interpretació del patrimoni.

Una escola pública, rural i de qualitat a Almedíjar. Trobades Perifèriques (virtual)

Escrit per Patrimoni - PEU / UJI on . Posted in Notícies

El pròxim 22 de maig tindrà lloc la jornada “Escoles Rurals i públiques per a territoris resilients” amb la presentació “Una escola pública, rural i de qualitat a Almedíjar” i el taller “Preparació i organització de reunions per videoconferència”.

Les “Trobades perifèriques per a la cultura i la joventut” estan organitzades pel Programa d’Extensió Universitària de la Universitat Jaume I juntament amb Euroimpulse i la cooperativa Canopia d’Almedíjar.