Memòria Viva

Memória Viva es la revista anual de Patrimoni-PEU i s'estructura en tres parts ben diferenciades: projectes i experiències dels Grups Locals (Comunitats Patrimonials), invitacions i col·laboracions d'especialistes que participen en les nostres jornades i activitats i, finalment, autors i autores que presenten les seues propostes a la convocatòria anual d'articles.

Consulta Memòria Viva PDF

memoria viva11 val memoria viva10 val memoria viva09 val
Vore MV11 en Isuu
Descarrega MV11
Vore MV10 en Isuu
Descarrega MV10
Vore MV09 en Isuu
Descarrega MV09

















Números Anteriors

Memòria Viva 08. Vore Mv08 en ISUU. Descàrrega PDF

Memòria Viva 07. Vore Mv07 en ISUU. Descàrrega PDF

Memòria Viva 06. Vore Mv06 en ISUU. Descàrrega PDF

Memòria Viva 05. Vore Mv05 en ISUU. Descàrrega PDF

Memòria Viva 04. Vore Mv04 en ISUU. Descàrrega PDF

Memòria Viva 03. Vore Mv03 en ISUU. Descàrrega PDF

Memòria Viva 02. Vore Mv02 en ISUU. Descàrrega PDF

Memòria Viva 01. Vore Mv01 en ISUU. Descàrrega PDF

mv08-14. El patrimoni etnoarqueològic a la zona humida del Prado (El Pinós, Alacant): una valoració per al seu estudi i difusió

Escrit per Immaculada Garrigós i Albert on . Posted in Memòria Viva

Al terme municipal del Pinós (Alacant) i pròxim a la pedania del Rodriguillo es troba la zona humida del Prado, espai geogrà cament deprimit que acumula l’aigua del territori circumdant i forma el que es coneix com a zona humida d’interior. Aquest paratge inclou diferents elements d’interès no sols mediambiental, sinó també patrimonial. D’aquest últim cal destacar-hi l’existència de sistemes hidràulics, alguns d’ells tradicionals, dels quals es desconeix la datació exacta.

El terme del Pinós no ha estat estudiat de manera sistemàtica a escala patrimonial, per aquesta raó cal documentar en la zona que presentem les evidències etnohidràuliques que puguen existir-hi, però també examinar la presència d’altres elements patrimonials. Convé subratllar que aquesta falta d’informació impedeix un correcte coneixement del territori i, per tant, la consegüent protecció d’uns béns patrimonials en risc de desaparèixer, a més de poder relacionar el patrimoni cultural amb el seu entorn.

Immaculada Garrigós i Albert

Paraules clau: Patrimoni etnohidràulic, hàbitat natural, conservació, difusió.

Enllaç article

mv08-13. Una cooperativa diferent amb llavor PEU

Escrit per Fernando Falomir Mor on . Posted in Memòria Viva

Al juny de 2007, just abans d’aparèixer la crisi, mitjançant el PEU es va realitzar a Figueroles un curs de plani cació de recorreguts i conducció de grups per a guies de senderisme. Pel fet d’haver-nos criat en la naturalesa com a pati de jocs i realitzar-se aquesta formació al nostre poble, ens vam apuntar sense pensar-ho.

Gràcies a la passió que ens van transmetre els docents d’aquell curs, podríem dir que a partir d’aquell moment va començar part de la nostra història. Una història de reciclatge professional, de projecte cooperatiu, de creure en els nostres recursos naturals, de crear experiències, de créixer com a empresa i anar consolidant la nostra idea dins del turisme actiu.

En el nostre article pretenem explicar els nostres inicis, els avantatges d’una cooperativa, la problemàtica d’arrancar un negoci i les di cultats de treballar amb destinacions d’interior. En de nitiva, l’experiència de Viunatura en aquests quatre anys.

Fernando Falomir Mor

Paraules clau: Turisme actiu, cooperativa, naturalesa, interior

Enllaç article

mv08-12. “Els camins del Penyagolosa”. Itineraris, arquitectura, catalogació i participació

Escrit per Pablo Altaba Tena i Juan Antonio García-Esparza on . Posted in Memòria Viva

El present estudi se centra a analitzar l’arquitectura dispersa als encara existents camins de pelegrinatge del Penyagolosa. La investigació analitza les edi cacions associades als itineraris de pelegrinatge, construccions rurals disperses lligades a o cis extingits o en perill d’extinció: masades, masos, molins, sénies, neveres i construccions de pedra en sec.

L’article explica com el projecte de recuperació d’aquests itineraris ha incentivat la participació ciutadana mitjançant reunions veïnals. S’exposarà la metodologia desenvolupada per a reconstruir trams perduts dels camins de pelegrinatge i com s’identi ca i relaciona amb aquests l’arquitectura dispersa del segle xviii, moment de màxim desenvolupament de la zona. El treball d’inventariat i catalogació que exposa l’article és una part important de l’expedient que s’ha redactat per a la declaració de bé d’interès cultural en l’àmbit regional, paisatge cultural de la Unió Europea i candidatura a patrimoni mundial.

Pablo Altaba Tena i Juan Antonio García-Esparza

Paraules clau: Arquitectura vernacular, itineraris culturals, participació, Penyagolosa.

Enllaç article

mv08-11. Amics de Camins de Ferradura de Llucena. Recuperació de camins

Escrit per Pablo Altaba Tena on . Posted in Memòria Viva

L’agrupació Amics de Camins de Ferradura és un col·lectiu que dedica hores lliures a netejar camins perduts situats prop del nucli urbà del poble de Llucena.

La següent comunicació pretén donar a conèixer una manera autogestionada, autònoma, voluntària i horitzontal de valorar un patrimoni fràgil i extingible com són els passos entre masos o les sendes utilitzades per a arribar a camps de cultiu. També relatarà la metodologia utilitzada pels voluntaris a l’hora de netejar un camí, així com els objectius i les tècniques tradicionals de restauració de fonts i d’abeuradors que han adquirit durant els pràcticament tres anys de vida que porta aquesta associació treballant al terme de Llucena.

Pablo Altaba Tena

Paraules clau: Camins, itineraris, participació, Llucena.

Enllaç article

mv08-09. Si no vénen, hi aniré jo. Projectes d’educació patrimonial entre la il·lusió i la necessitat

Escrit per Pablo de Castro Martín on . Posted in Memòria Viva

L’educació –formal o no formal– és un dels camps més e caços per a aconseguir implicar els joves en la conservació i respecte del patrimoni cultural. El problema resideix en com aconseguir que els adolescents s’hi acosten, en especial, quan quasi qualsevol cosa que sona a escola la rebutgen sense cap preocupació.

En aquest sentit, l’aprenentatge basat en projectes d’educació patrimonial pot servir perquè els joves aprenguen per si mateixos i acaben per estimar allò que estudien, convertint-se en agents actius de la seua posada en valor mitjançant processos d’identització creadors de vincles indissolubles. L’article, a partir d’exemples concrets, dibuixa algunes claus sobre com plantejar projectes per a ser implementats.

Pablo de Castro Martín

Paraules clau: Educació, educació patrimonial, projectes d’educació patrimonial, aprenentatge basat en projectes, ABP, identització

Enllaç article

06.2

Monografies Memòria Viva

Monografies Memòria Viva reuneix aquelles recerques sorgides en el marc de Patrimoni-PEU que analitzen en profunditat aspectes dels pilars temàtics del projecte.

MV1 MV1
Descarrega Monografia MV2 Vore Monografia MV1 en Isuu
Descarrega Monografia MV1